4 Mechanica
2de GRAAD - 2de jaar
Steek je graag de handen uit de mouwen en wil je vooral praktisch aan de slag?
Heb je interesse in het realiseren van producten in ferro-, non-ferro- en kunststofmaterialen en het lassen van constructies?
Kan je geconcentreerd en nauwkeurig werken?
Dan is deze technisch-praktische studierichting misschien wel iets voor jou …
Wat leer je?
Je maakt kennis met mechanica in verschillende contexten: verspanende technieken, niet-verspanende technieken, (de)montagetechnieken, lassen, plaatbewerking en koetswerk.
Je leert meer over materialen en gereedschappen.
Je leert klassieke en computergestuurde machines correct gebruiken: freesmachines, draaibanken, laser- en plasmasnijder, lasapparatuur.
En wat na deze opleiding?
In de derde graad zijn de logische vervolgopleidingen: lassen-constructie of carrosserie.
Na de derde graad kan je aan de slag op de arbeidsmarkt of je kan jezelf via een specialisatiejaar verder bekwamen.
Welke vakken krijg je?
Algemene vorming | |
---|---|
Engels | 2 |
Godsdienst | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 |
Mens en samenleving | 1 |
Project algemene vakken | 7 |
Specifieke vorming | |
---|---|
Constructietechnieken | 6 |
Demotechnieken | 8 |
Vormgevingstechnieken | 4 |
"Momenteel werk ik mijn tweede bachelor Energiemanagement af aan de Artesis Plantijn Hogeschool. Mijn eerste bachelor Klimatisering werd afgerond met een Erasmus-project aan het coworking bedrijf Rebel in hartje Oslo. Verder heb ik dankzij de brede waaier aan kennis en ervaring die ik op SL heb opgedaan al mogen meewerken aan projecten voor grote bedrijven zoals Bayer, Monsanto en Lawter. Wat ik het grootste pluspunt aan SL vond, is dat we in de richting elektromechanica (en TSO in het algemeen) mochten proeven van vele professionaliteiten, waardoor je als student jezelf ontdekt. Bovendien heeft de ruime kennis die SL me aanreikte er voor gezorgd dat ik probleemloos mijn hogere studies doorliep."
Tim Luffin
afgestudeerd in elektromechanica"Wij vinden onze school een toffe en leerzame werkomgeving, waar we zelfs onze favoriete hobby kunnen uitoefenen. We leren veel bij over uitdeuken, schuren en volledig afwerken van auto’s. Voor iedereen is er professioneel gereedschap aanwezig. We hebben echt toffe medeleerlingen waarmee we steeds weer positieve ervaringen opdoen."
6CA
leerlingen derde graad carrosserie"Ik merk dat ik enorm veel voorsprong had t.o.v. medestudenten uit ingenieurswetenschappen, waarvan de meesten een ASO-richting gevolgd hebben. Niet alleen voor de meer technische vakken (elektriciteit, mechanica, elektronica, sterkteleer, ...) maar zeker ook voor wiskunde, fysica en chemie. Als je geïnteresseerd bent in wetenschappen en wiskunde, kan ik zeker aanraden om Industriële Wetenschappen (nu Technologische Wetenschappen) te gaan studeren op Sint-Lambertus."
Nick Hermans
burgerlijk ingenieur"Als jonge gast van 18 jaar en met een diploma Industriële Wetenschappen (nu Technologische Wetenschappen) op zak ben ik naar de KULeuven gaan studeren. Al snel werd duidelijk dat het grondige pakket wetenschappen en zeker ook wiskunde, waar er in Sint-Lambertus zo op gehamerd werd, heel nuttig was en mij een stevige basis gaf voor mijn masterstudie in chemie. Vier jaar later had ik nog niet genoeg van de studieboeken en ben ik mij verder gaan specialiseren in de milieuwetenschappen. Mijn eerste werkervaring in een studiebureau opende mijn ogen voor de vele mogelijkheden die een job mij konden bieden. Ondertussen reis ik al enkele jaren de wereld rond als ingenieur bij een groot baggerbedrijf en volg ik onze internationale projecten op. Soms met mijn vuile kleren aan om op de werf een probleem op te lossen, dan weer met mijn neus in de boeken om nieuwe projecten mee uit te denken. Eens te meer besef ik dat een goede opleiding een grote troef is!"
Bert Verstappen
master in de chemie en milieuwetenschappen"Als we terugkijken op de begeleiding tijdens de schoolcarrière van onze zoon, zijn we vol lof hierover. Al bij het eerste kennismakingsgesprek werden we warm onthaald en gerustgesteld en voelden we ook veel begrip voor het ‘anders’ zijn van onze zoon. Met een zeer degelijke kennis van zaken en betrokkenheid werd er steeds samen nagedacht over mogelijke oplossingen. Zo werd er een vangnet gecreëerd waar hij steeds op kon terugvallen. Als ouder is het zeer fijn om te weten dat je zoon er gewoon mag zijn zoals hij is, dat hij bijleert over zichzelf en anderen en dat hij zo meer rust heeft en zich ten volle kan ontwikkelen als jongvolwassene. Dit is van onschatbare waarde. Wij zijn deze mensen dan ook SUPER dankbaar!! Jullie zijn geweldig, een TOP team!! We zullen jullie nooit vergeten."
Ann en Filip
ouders van Seppe"Afgestudeerd aan "de vakschool" van Heist-op-den-berg met een traject van 6 jaar algemene bouw met daarna 1 jaar specialisatie dakwerken. Na een aantal jaar als werknemer gewerkt te hebben, besloot ik om op 21-jarige leeftijd uit de startblokken te schieten als ondernemer. Gestart in een garage en uitgegroeid tot een ondernemer met een magazijn van 800 m²."
Koen Peeters
zaakvoerder Albodakk"Ik kan zeggen dat de opleiding IW (nu TW) mij goed heeft voorbereid op mijn professionele bachelor én master industrieel ingenieur. Ik heb zelfs af en toe de cursussen uit Heist terug bovengehaald. Door de goede individuele aanpak heb ik me 6 jaar lang op mijn plaats gevoeld."
Dries Kennes
master in de industriële wetenschappen"Als enige van de lagere school ben ik naar SL gegaan. Zes jaar heb ik er IW (nu TW) gevolgd. Al snel nieuwe vrienden gemaakt die nu nog steeds hecht aan elkaar hangen. De legendarische skivakanties komen nog regelmatig ter sprake. Ik ben altijd graag naar school gegaan op SL."
Sander Augustijnen
master in de industriële wetenschappen- Reeds meer dan 20 jaar werken wij samen met het Sint-Lambertus voor het aanbieden van stageplaatsen. De leerlingen die bij ons op de werkvloer komen, zijn steeds weer herkenbaar aan hun inzet, beleefdheid en praktische kennis in zake autoschade. Deze capaciteiten waarover de leerlingen beschikken, hebben dan later ook voor al talloze vaste medewerkers in ons carrosseriebedrijf gezorgd. Wij blijven paraat staan om de leerlingen hun eerste werkervaring in de autosector te laten ontdekken.
André Van Kelst & Christophe Van Kelst
Directeur Citroën, Peugeot, Opel vestiging Schriek. - Division Director Stellantis/Van Mossel België. "Tijdens engineering kunnen we onze creativiteit de vrije loop laten bij het ontwerpen van vechtrobots. Hierbij kunnen wij onze opgedane kennis van mechanica, elektriciteit, elektronica en programmeren toepassen. Onze prototypes kunnen we snel realiseren met behulp van moderne technologieën zoals 3D-printen en lasersnijden."
Floris en Siebe
leerlingen derde graad industriële wetenschappen (technologische wetenschappen en engineering)"Tijdens de uren STEM-wetenschappen gaan we vooral op onderzoek en voeren we experimenten uit: brouwsels, ijsjes, vulkanen, zwaartekracht ... Niets is ons te gek om mee aan de slag te gaan."
Warre
STEM-wetenschappen"De inzet van het team, de zoektocht naar manieren om grenzen te verleggen, om leerlingen klaar te stomen voor de toekomst. Het motiveren van leerlingen en hen dan zien groeien in de liefde voor het vak, dat maakt mij trots. Ik probeer uit iedere leerling het beste te halen! Blijven geloven in leerlingen, wat er ook gebeurt, daar draait het voor mij om."
Danny Maris
leerkracht Bouw"Houttechnieken biedt het ideale evenwicht tussen praktijk en theorie. Na deze opleiding hebben we de keuze om verder te studeren of om naar de arbeidsmarkt te gaan. De richting voldoet helemaal aan onze verwachtingen en interesses. Na het 6de jaar hebben we een brede waaier aan keuzes die we kunnen maken. Daar worden we door de school goed op voorbereid door het aanbieden van stages en meerdere extra opleidingen buiten de school. "
5HT
leerlingen derde graad houttechnieken"Na het volgen van de studierichting Industriële Wetenschappen (nu Technologische Wetenschappen) studeerde ik verder voor industrieel ingenieur, waar ik mijn diploma behaalde met grote onderscheiding. Vervolgens behaalde ik ook een master in het management, waarna ik aan de slag ging als projectingenieur in de chemische sector. De doorslaggevende factor tot het behalen van deze diploma’s was de uitstekende wetenschappelijke en technologische kennis, opgedaan in het Sint-Lambertusinstituut. Een groot pluspunt is dat er naast theorielessen ook diepgaande practica aangeboden worden, mogelijk door het technische karakter van de school, wat voor mij de belangrijkste factor was bij het verwerven van talrijke inzichten."
Ruben Goos
projectingenieur"SL is een topschool! Dankzij de vakkundige opleiding die ik er genoten heb, geniet ik dagelijks van een afwisselende en uitdagende job die nooit verveelt! Ik doe constructie en piping laswerk dat gecontroleerd wordt volgens niet-destructief onderzoek bij Nalcon Industrie. Droomjob!"
Ilan Fobelets
afgestudeerd in 7 Fotolassen"Ik koos voor SL omdat ik dat de ideale school vond om mijn interesse in techniek om te zetten naar handigheid in techniek. Mijn passie om correct en nauwkeurig te werken kon ik in SL verder laten groeien. Deze passie met daar bovenop nog de uitgebreide technische bagage zoals materialenkennis en verwerkingsmethoden die ik in SL mocht leren, maakten mij tot de persoon die ik nu ben op de werkvloer. Op SL deed ik mechanische technieken en een 7de jaar fotolassen. Nu werk ik reeds 7 jaar in het bedrijf van mijn ouders als monteur-technieker in verwarming, airconditioning, ventilatie en hernieuwbare energie."
Thijs Van Espen
monteur-technieker"We leren over verschillende soorten machines, 3D-printers, lasersnijders en hun aansturing via pneumatica, hydraulica, PLC,… en gebruiken ze in praktijk. Hiervoor hebben we veel vrijheid. De band met onze leerkrachten is goed en er worden al eens levensverhalen verteld. De balans tussen huiswerk en vrije tijd zit goed."
5EM
leerlingen derde graad elektromechanica